SONY DSC

Markedsføre nettbutikk på stramt budsjett?

 

Det finnes mange måter å markedsføre nettbutikken, men det krever ofte mye kompetanse og penger. Se likevel hvor langt du kan nå på et stramt budsjett!

 

Jeg går ut i fra at du har eller ønsker en nettbutikk eller en nettside. Og at du vil at flest mulig skal besøke denne for å se hva du har å tilby.

 

Så derfor spør jeg deg:

Markedsføringsbudsjett? – Nei.

Kompetanse på nett? – Litt.

Ønske om, og evne til, å lære nye ting? – Ja!

Bra, da finnes det håp!

 

Gjennom denne artikkelen ønsker jeg å vise deg hva du er i stand til å gjøre med et stramt budsjett. Hva du kan gjøre selv og hva du bør overlate til andre.

Alle må vi starte et sted og med disse tiltakene og ressursene bør du klare å få ballen til å rulle.

 

OK, la oss komme i gang!

 

Markedsføre gjennom innhold – mye innhold

– Hvorfor?

Fordi innhold gjør deg attraktiv på to måter. For det første ser Google og andre søkemotorer at du har en aktiv nettside med mye interessant og variert innhold. For det andre vil du med kunne fungerer som en god ressurs og autoritet for folk som søker etter temaer du skriver om.

 

Kvalitet er like viktig som kvantitet. Det holder ikke å pøse ut meningsløst tekstfyll. Innholdet du skriver må også være konkret og godt skrevet.

 

Som resultat vil du bli kreditert med god rangering i søkeresultat hos Google. Du gjør deg synlig for mange potensielle kunder ved å variere innholdet og du fremstår står som en pålitelig kilde til informasjon, og følgelig en trygg leverandør for potensielle kunder.

 

«Content is (still) King!

 

– Du sa mye innhold, hvor mye er det? Så mye du makter. Legg en plan om å publisere minst én ny artikkel hver uke. Helst mer. Resirkuler artiklene så snart du har noen å velge mellom. Fortsett med dette til krampa tar deg!

Når jeg meg mener mye så er det i størrelsesorden 200 – 500 artikler er optimalt. Ta det med ro, skriv én om gangen å la det bli en del av arbeidsrutinen din.

Dersom skriving ikke er din sterke side er det en god idé å finne en student, en blogger eller noen andre som kan gjøre deler av jobben for deg uten at det koster deg skjorta.

 

 

Bruk Buffer og lignende tjenester

Like viktig som skape innhold er og spre det. I alle tenkelige kanaler. Om og om igjen. – Noen som sa «spamming!»?

Vel, du kommer ikke rundt at all markedsføring er en form for spamming. Har du noen gang bedt om å få tilsendt reklame? Har du noen gang opplevd at en reklame vises kun én gang? Svarene i begge tilfeller er mest sannsynlig; – nei.

 

Tjenester som Buffer lar deg publisere innhold i flere kanaler som Facebook, Twitter og Instagram samtidig. De lar deg gjenta publiseringen så ofte og så mange ganger du måtte ønske. Makten er din så vær varsom med den.

 

Med tanke på budsjettet ditt er Buffer et perfekt verktøy. Det er gratis!

 

 

Promotering i sosiale medier

Du vet nå hvordan du kan publisere gratis i sosiale medier, men hva med betalt promotering – er det en god ide?

 

Det er to viktige forskjeller mellom publisering og promotering:

  1. Publisering lar deg styre når innholdet ditt skal legges ut, men det begrenser spredningen til siden eller profilen du publiserer til og eventuelle delinger du får.
  2. Promotering lar deg velge segmenter(til hvem, i hvilket område, osv.) uavhengig av din side eller profil, men tidspunktet visning er utenfor din kontroll.

 

I tillegg til å promotere innhold som annonser har du muligheten til å fremme nettsiden din i tillegg til firmaprofilen din. Felles for all promotering er at det koster. Enten per dag, per klikk, per visning, etc. basert på medienes ulike retningslinjer. De fleste lar deg begrense kostnaden ved at du setter en budsjettgrense.

 

Bruk derfor promotering som hjelpemiddel kun etter behov og budsjett. Som del av en kampanje kan det gi god effekt.

 

 

Vis deg på frokostseminarer og andre arrangementer

Søk deg til miljøer der mingling er en del av opplegget. Dette gir deg anledning til å komme i kontakt med andre kontaktsøkende mennesker og samtidig trene på salgs-pitchen din. Frokostseminarer og ulike «After-work» arrangementer er geniale arenaer.

 

Å bygge nettverk er for mange en skremmende og utfordrende aktivitet, men det handler om trening. Sett deg mål om å snakke med minst én person eller dele ut minst ett visitkort første gangen. Neste gang kan du øke målet ditt. Før du vet ordet av det er det ikke lenger så skremmende.

 

«Mange av de beste dealene gjøres på gangen!

 

 

 Det er absolutt verdt det fordi oppmøtet normalt sett er gratis og verdien av en ny relasjon kan vise seg ubetalelig!

 

 

Bygg og bruk epostlister aktivt

Personlig kan jeg ikke fatte hvorfor epostlister fungerer, men det gjør det. Faktisk bedre enn de aller fleste andre former for markedsføring.

 

Det skapes det en antatt personlig relasjon mellom deg og de som har takket ja til å stå på den. En relasjon som i neste ledd gjør abonnentene mer mottagelige for dine budskap og mer responsive når du ber de handle i nettbutikken din, i motsetning til de ikke sto på denne listen.

Vi mennesker er litt rare på den måten.

 

Av den grunn er det verdt å bruke tid på å bygge en slik liste. Enten du vil bruke den til nyhetsbrev eller i produktkampanjer. Vær likevel nøye med å ha en 2-stegs påmelding. Den interesserte gir først fra seg epostadressen sin etterfulgt av å bekrefte valget via epost med en link.

 

– Hvorfor er denne 2-stegs påmeldingen så viktig, og vil ikke dette gjøre at færre melder seg på?

Jo, det er en fare for at enkelte faller av i prosessen, men tenkt deg selv; innboksen fyller seg raskt nok opp med nok drit om du ikke skal irriteres over ulike nyhetsbrev du ikke engang husker du har takket ja til. Den doble bekreftelsen er med på å sikre at personen vet hva han/hun har takke ja til.

I tillegg styrkes relasjonen til deg ved at personen må takke ja en ekstra gang. Dette kan gi positivt utfall den dagen du ber han/hun faktisk kjøpe av deg.

 

Det beste med epostlister er kanskje at det er gratis å bygge og bruke. Det krever fokusert innsats fra din side og det tar tid, men det er gratis!

 

 

Bli venn med Googles univers

Som eier av en nettside eller nettbutikk blir Google en del av hverdagen din på godt og vondt. Gjør derfor det beste ut av det.

Det er flere deler av Googles univers du bør vurdere å utforske. Her er de, etter min mening, viktigste:

 

Min Bedrift

Her handler det ganske enkelt om å registrer virksomheten din hos Google. Dette er gratis og noe du absolutt bør gjøre.

 

Analytics

Når nettsiden eller nettbutikken din er satt opp er det viktig at du får innsikt i hva dine besøkende gjør. Det er helt avgjørende at du har innsikt i dette hvis du vil ha et kvalitativt grunnlag å ta beslutninger på.

 

G Suite

Google Apps har fått nytt navn og heter nå G Suite. Her er det primært Gmail jeg mener du bør vurdere. Gmail som epost-klient er gratis og enkel å bruke.

Den store fordelen med Gmail er at det forenkler integrasjonen med nettsiden din ettersom du slipper å krangle med epost-oppsettet i webhotellet ditt. Jeg kan ikke understreke mange nok ganger hvor kronglete enkelte server-leverandører har valgt å gjøre dette for sine kunder! Gmail er redningen.

 

Search Console

Search Console knytter i praksis nettsiden eller nettbutikken din til indekseringen hos Google. Altså et «must»!

Bruker du WordPress er pluginen Yoast SEO  et nyttig verktøy som integrerer sømløst med Search Console og tar en utfyllende rolle.

 

Tag Manager

Tag Manager fra Google gir deg mulighet til å legge inn sporingskoder for nettsiden. Dette kan være for Analytics, Adwords, Google eller hvilken som helst annen 3. parts aktør som har behov for at du legge inn sporingskoder.

Du kan legge inn alle disse kodene manuelt på nettsiden, men dette krever teknisk innsikt. Tag Manager lar deg legge inn og vedlikeholde alt fra ett sted.

 

Adwords

Har du lagt merke til de promoterte oppføringene i toppen av søkeresultatet i Google. Det er Google Adwords.

Kampanjer i Adwords koster riktignok litt, men kan være en effektiv måte å skape trafikk til nettsiden. Spesielt i en oppstartsfase eller når du har noe spesielt å fortelle.

 

Et lite tips med på veien i forhold til Google univers; det er stort og uendelig kompleks så om du har noen som kan vise deg det grunnleggende eller du betaler noen for en innføring så vil det lønne seg.

Det kan være veldig tidkrevende, og derfor lite lønnsomt, å lese seg til alt.

 

 

Gi noe gratis, så noe mer…

Alle liker smaken av gratis. Og om gratis leder til mer gratis er det desto bedre fra en kundes ståsted.

Det du gir gratis i form av råd, prøveperioder, rabattkuponger har en fremskutt hensikt. Merkevarebygging og posisjonering for salg. Fordi når kunden «kjenner deg», fremstår du mer pålitelig når spørsmålet om kjøp legges på bordet.

«En freebie er en mental limpinne!  

 

Epostadresser er en noe som relativt enkelt kan byttes mot eksempelvis en gratis ebok eller lignende. Dette er altså en listebyggende aktivitet. Om du i neste ledd sender ut et nyhetsbrev med en rabattkupong på første kjøp kan dette være nok til å skaffe en ny kunde.

 

 

Spre linker til nettsiden din rundt på nettet

Ett av de viktigste kriteriene Google ser etter er hvor mange som liker til nettsiden eller nettbutikken din. Google antar at om mange linker til deg så må du være populær, og popularitet gir deg autoritet og bedre plassering i søkeresultatet.

Ikke fall for fristelsen å kjøpe linker eller bli med i link-nettverk. Dette har Google forlengst forstått og straffer deg hardt for.

Bruk heller forum, kommentarfelt i blogger og innlegg i sosiale medier til å hjelpe folk samtidig som du legger i gjen linkene dine. Da bygger du både autoritet, bevissthet og knytninger til merkevaren din.

 

 

Få andre til å snakke godt om deg

Det er flere måter å gjøre dette på.

Kundeomtaler (testimonials) er et sterkt virkemiddel som du kan gjenbruke både i kampanjer, på nettsiden din og som referanser i andre sammenhenger.

 

Bloggere og andre autoriteter på nett. Har du produkter som kan sammenlignes med andre mer kjente merker? Vel fortell de som anmelder slike produkter at du med dine produkter er å regne med. Langt fra alle bloggere tar tusenvis av kroner for å nevne deg i et av sine innlegg. Vær kreativ og uredd i møte med de som har en stemme på nett.

 

Jungeltelegrafen. I en tid med snart flere sosiale nettverk og forum enn tv- og radiokanaler kan jungeltelegrafen være mektig. Ikke alle er prisgitt viral markedsføring, men har du rett produkt, vill idé og legger til en liten kattepus kan virkelig alt skje.

 

 

En kort oppsummering

Som du ser er det mye du kan ta tak i for å markedsføre deg selv på nett, men det krever fremfor alt én ting. Din innsats! I form av tid, læringvilje og pågangsmot.

 

Det handler i stor grad om å være kreativ og leken i markedsføringen for å bli sett. Du må godta at tiltak bommer og lykkes. Hvorfor kan starten ligge utenfor din fatteevne. Det er helt greit! Det fine er at det er (nesten) aldri er katastrofe, selv om du bommer skikkelig. Det meste overgåes av andre etter kort tid. Folk glemmer raskt.

 

Du vil oppleve en enorm treghet ved markedsføringen. Det er naturlig og forventet. Ha is i magen, aldri gi opp. Etter hvert vil det løsne og oppleves enklere. Da vil du se at alt blod, svette og tårer gir uttelling til slutt.

 

 

Del gjerne i en kommentar nedenfor hvilke tiltak du opplever fungerer for deg. Kanskje du med din erfaring kan bidra til andres suksess!

 

Les mer om:

Legg igjen en kommentar





Trenger du litt ekstra hjelp på veien?

Jeg tilbyr mentor-program vi skreddersyr din virksomhet og behov. Ta kontakt!