Chat with us, powered by LiveChat

Slik setter du opp budsjett for ny nettbutikk

andre_giaever_profile-smooth

Skrevet av:
André Giæver

Skal du starte ny nettbutikk eller redesigne gammel? Da er det viktig å planlegge godt. Sørg fremfor alt at ambisjon og budsjett er på linje. Vær klar over prioriteringer og kompromisser du vil møte. Her er våre anbefalinger.

 

Vennligst stikk finger’n i jorda

Før vi starter er det bra å etablere noen realistiske forventninger til budsjettet du setter for en ny nettbutikk. Dette berører fremst tidsbruk, kostnader og kompetanse. En ny nettbutikk er enkel å sette opp, men krevende å få god. I denne sammenheng er det viktig at du gjør deg opp noen tanker om hvor mye tid du kan sette av til prosjektet, hvor mye penger du kan investere i det og hvor mye av jobben du kan gjøre selv.

 

I teorien vil du kunne sette opp en nettbutikk (nesten) gratis, men i praksis vil dette innebære så mange kompromisser at du vil få problemer med å lykkes. Både fra starten og ved skalering senere. Totalt sett bør du minimum regne med en kostnad rundt 30.000kr første året. Markedsføring av nettbutikken og produktene kommer i tillegg til dette.

 

La oss nå se på hvilke poster du bør ha med i budsjettet.

 

 

Sjekk også ut:

Starte Nettbutikk: Sjekkliste for å Lykkes på Nett

 

 

Sjekklist for budsjett av ny nettbutikk

Her har du et raskt overblikk over hva budsjettet for ny nettbutikk bør dekke. Nedenfor vil jeg vise deg hva som er viktig for hver av punktene.

  • Hosting
  • Vedlikehold
  • Domene
  • SSL-sertifikatet
  • Plattform
  • Designtema
  • Funksjonalitet
  • Betalingsløsning
  • Integrasjoner
  • Annonsering

 

 

Hosting (webhotell)

Anbefalt estimat: fra 500kr/mnd.

Med hosting mener jeg serveren der nettbutikken din fysisk vil ligge. Det er to ting du skal bite deg merke i her – ytelse og skalerbarhet. Det er verdt å bruke litt penger på god hosting. I forhold til ytelse vil du med rett hosting få en nettbutikk som er lynrask å navigere. Dette har direkte påvirkning på salget og vil gjøre at du rangerer bedre i Googles søkeresultat. I forhold til skalering vil en god server gi deg både plassen og båndbredden til å la butikken vokse og ta imot et økende antall besøkende.

 

De åpenbare ulempene med billig hosting er at nettbutikken din kan oppleves som treg og at synligheten i Google forringes. Den kanskje ikke like åpenbare ulempen er at billig hosting normalt sett betyr at du deler serverressurser med andre nettsteder. Dette trenger ikke være noe problem, men kan få fatale konsekvenser i enkelte scenarioer. Hvis et annet nettsted på samme server kjører en kampanje i sosiale medier som skaper mye trafikk vil dette påvirke lastetiden for nettbutikken din negativt. På dager som «Black Friday» vil sannsynligvis nettbutikken din bli så treg at salget stopper opp, delvis eller helt .

 

Jeg snakker av dyrkjøpt erfaring her, og det er derfor vi i Human Web har valgt Servebolt som partner på hosting. Det koster oss litt, men ytelsen er ~40% bedre enn hos noen annen hosting vi har testet. Spesielt for nettbutikker er dette uvurderlig. Hosting hos Servebolt inngår i alle nettsidepakker og nettbutikkpakker vi leverer og som partner kan vi gi god pris på ren hosting hos dem også.

 

Vedlikehold

Anbefalt estimat: fra 1.500kr/mnd.

Det er viktig å innse at en nettbutikk krever teknisk vedlikehold. Skal du leve av nettbutikken din har du ikke råd til nedetid eller at vitale funksjoner feiler. Både nettlesere og løsninger som WordPress og WooCommerce er i stadig utvikling og oppdateres den ikke, vil den før eller siden krasje. Oppdateres den uten nødvendig testing i forkant kan også ting krasje. Hvis du ikke er godt kjent med hvordan du gjør teknisk vedlikehold så la noen med rett kompetanse gjøre det for deg.

 

Skal du leve av nettbutikken din har du ikke råd til nedetid eller at vitale funksjoner feiler

 

Domene

Anbefalt estimat: 130kr/år

Domene er er ingen stor kostnad, men likevel viktig å ha med. Domene kan du kjøpe over alt på nettet, men skal du ha et norsk domene (.no) må du kjøpe det gjennom en norsk registrar. Du trenger ikke å ha hosting og domene på samme sted. Vi bruker og anbefaler ProISP som registrar for alle nettsteder. Er du ute etter spesielle toppdomener (.deals, .fitness, etc.) har Hover.com hudrevis å velge mellom.

 

SSL-sertifikat

Anbefalt estimat: 1.300kr/år

Et SSL-sertifikat gjør at all trafikken mellom kundens maskin og serveren for nettbutikken krypteres, noe som vises ved at du får https:// isteden for http:// foran domenenavnet i adressefeltet i nettleseren. Et slikt sertifikat må du ha for at nettsiden din skal være sikker. Google har forøvrig begynt å svarteliste nettsteder som ikke har det.

 

Enkelte Serverhoster tilbyr gratis SSL-sertifikater fra Let’s Encrypt, men også her får du hva du betaler for. Det er en liten investering å legge noen kroner på å få et profesjonelt sertifikat som gir deg den sikkerheten en ny nettbutikk bør ha. Hos oss tillater vi ikke Let’s Encrypt sertifikater for noen type nettsteder.

 

Plattform

Anbefalt estimat: 0kr

Med plattform mener jeg publiserings- og butikkløsningen du trenger for å sette opp ny nettbutikk. Her er min klare anbefaling at du bruker WordPress med WooCommerce. Det er i utgangspunktet gratis og du får en fleksibel og profesjonell løsning du enkelt kan forme og skalere. Kostnader ved bruk av WordPress og WooCommerce er knyttet til lisenser for premium plugins og designtema, som jeg går nærmere gjennom i de neste punktene.

 

Designtema (theme)

Anbefalt estimat: 0 – 600kr/år + designutvikling

Jeg skal ikke gå inn på hva som er fornuftig ved valg av designtema annet enn at du bør styre unna designtemaer som har mye innebygget funksjonalitet. Det gjør de uoversiktlige å administrere og de forringer lastetiden for nettbutikken med nye unødvendig kode. Du finner mange rimelige designtemaer på woocommerce.com som er spesielt tilpasset woocommerce. Når det er sagt vil jeg anbefale å ta en kikk på følgende designtemaer:

* Krever Beaver Builder Pro lisens (inngår i alle våre nettbutikkpakker)

 

Hvor mye du bør estimere for designutvikling baserer du på antallet unike sider du ønsker satt opp, hvor skreddersydde du ønsker dem og hvilken funksjonalitet du ønsker de skal ha. For en liten nettbutikk bør du regne med fra 10.000kr og oppover for å få det gjort profesjonelt.

 

Funksjonalitet (plugins)

Anbefalt estimat: fra 2.000kr/år

Kostnad knyttet til funksjonalitet gjelder primært lisenser hvis du gjør selve implementeringen selv. Eventuelt kan det være smart å få noen med kompetanse til å gjøre det for deg. WordPress Repository har mange gratis og gode plugins tilgjengelig, men det kan være vanskelig å skille de gode fra de dårlige.

 

En tommelfingerregel for funksjonalitet er å implementere kun det absolutt nødvendige. Hver enkelt plugin gjør nettbutikken litt «tyngere» å laste, så prioriter nøye. Å ha få plugins gir lavere kostnad, enklere vedlikehold og færre utfordringer knyttet til kompatibilitet.

 

Betalingsløsning

Anbefalt estimat: fra 0 – 300kr/mnd. + transaksjonskostnad

En betalingsløsning er et nødvendig onde. Jeg har tidligere skrevet en artikkel som konkret tar for seg betalingsløsningene du har å velge mellom. Valget av tilbyder avgjøres av hvilke betalingsmetoder du ønsker å tilby dine kunder og hvor vidt du har behov for faktura eller delbetaling.

 

Integrasjoner

Anbefalt estimat: 0 – 5.000kr/år

Integrasjoner med andre fagsystemer, tjenester og plattformer forenkler drift og logistikk. Her er noen eksempler på integrasjoner du kan ha behov for:

  • regnskapsystem (Fiken eller tilsvarende)
  • lager og logistikk (Bring eller tilsvarende)
  • Nyhetsbrev (MailChimp eller tilsvarende)
  • Sosiale medier (for deling av innhold eller kampanje-tracking)
  • Analyse og testing (Google Analytics eller tilsvarende)

Mange integrasjoner er i utgangspunkter gratis, men koster å få satt opp. Igjen, er du i stand til å gjøre jobben selv er det penger å spare, men ikke gjør det selv med mindre du vet hva du gjør. Forståelig nok kan en feilende integrasjon med regnskapsystemet ditt få store konsekvenser og skape mye ekstraarbeid.

 

Annonsering

Anbefalt estimat: fra 2.000kr/mnd.

Når nettbutikken din er lansert vil du ha behov for å annonsere. Du må fortelle verden at du eksisterer og hvilke produkter eller tjenester du har å tilby. Annonsering kan gjøres via Google og i ulike sosiale medier. Hvor du bør legge mest krutt er avhengig av hvor målgruppen din befinner seg. Du kan også annonsere i ulike digitale bilag, benytte deg av influencers osv., men da snakker vi en helt annen kostnadsramme. Derfor er Google Adwords og Facebook gode steder å starte.

 

Estimatet ovenfor har jeg satt utfra hva jeg mener er et minimum å bruke på selve annonsene. Skal du ha noen til å sette opp og følge opp annonsene for deg bør du regne med fra 2.000kr/mnd. + annonseringskostnader og oppover, alt avhengig av antall annonser, kampanjer og plattformer du ønsker.

 

Nedenfor har jeg satt opp et summert eksempel på hva du bør regne med av kostnader. Dette er helt konkret hva det vil koste å la noen bygge, lansere og vedlikeholde en ny nettbutikk første år. Integrasjoner og annonseringer er ikke tatt med ettersom det er veldig individuelle behov. Betalingsløsning er heller ikke med ettersom du i kan slippe unna med kortbetaling via Stripe som kun tar en transaksjonskostnad og du kan bruke WooCommerce sin innebygde faktura løsning.

 

Eksempel på budsjett 1. år

Hosting

Vedlikehold

Domene

SSL-sertifikatet

Plattform

Designtema

Funksjonalitet

6.000kr

18.000kr

130kr

1.300kr

0kr

10.000kr

2.000kr

Sum

37.130kr

 

 

Hva trenger du – egentlig?

Som du ser løper det raskt på kostnader når estimatene legges sammen for en ny nettbutikk. Derfor er det desto viktigere å prioritere stramt hva angår dine umiddelbare behov for skreddersydde løsninger og funksjonalitet. I Human Web ser vi ofte at nyblivende nettbutikkeieres forventningen til løsning og den faktiske kostnaden som følger med, ikke samsvarer helt. Derfor anbefaler vi alltid å bygge nettbutikken så enkel som mulig for å få den raskt lansert. Det er viktig å kunne legge til side alle «nice-to-have’s» så du kan komme i gang med salget.

 

Når du skal vurdere hva som er «must-have’s» og prioritere disse bør forsøke å sette deg inn i kundens behov, ikke hva som appellerer til deg selv.

 

 

Gjøre selv kontra å overlate ansvaret

Som du ser av budsjetteksempelet over så krever det en investering å starte ny nettbutikk. Dersom du har god kompetanse innen WordPress og WooCommerce selv kan du enkelt trekke fra inntil 28.000kr og stå igjen med en kostnad rundt 10.000kr. Har du ikke kompetansen så for guds skyld ikke gjør det selv! Det samme gjelder for det tekniske vedlikeholdet av nettbutikken. Det er en grunn til at så mange nettbutikker klarer seg. Ofte er det fordi de ikke fungerer som de skal og følgelig ikke konverterer nok salg.

 

Har du ikke kompetansen så for guds skyld ikke gjør det selv!

 

En myte vi dessverre ofte møter på er at å bygge nettbutikk kun krever en fast sum ved oppstart og ingenting mer. En nettbutikk er ikke som et par sko du kjøper, det er et dynamisk produkt du forbedrer, tilpasser og utvider over tid. En profesjonell nettbutikk må sees på som en livslang investering der et positivt resultat ved årets slutt er avhengig av din evne til å skape en nettbutikk som konverterer.

 

 

Kort oppsummering

Nå har du forhåpentligvis en bedre forståelse av hva det krever å starte en ny nettbutikk. Du må kanskje budsjettere for høyere kostnader og på flere områder enn du hadde forventet, men det kan igjen være en god investering. Skal du inn i en bransje der mange i praksis tilbyr  det samme eller konkurransen om kundene er hard, må du opptre profesjonelt. Det krever en profesjonell nettbutikk.

 

 

Forventer du på sikt å leve av salget fra nettbutikken så nytter det ikke med snarveier. En ny nettbutikk må bygges på et fundament der den kan få lov til å vokse uten begrensninger. Den må i tillegg være lynrask og enkel å navigere, appellere til målgruppen din og ikke minst være synlig for potensielle kunder der de er. Gjør du den nødvendige investeringen og legger ned den tiden som skal til vil du nå langt.

 

 

Trenger du hjelp fra i starten eller på et senere tidspunkt bistår vi deg så gjerne!

 

 

Få nyttige tips om å drive nettbutikk rett i innboksen!
Vi holder deg oppdatert på endringer og nyheter innen netthandel

Legg igjen en kommentar





Kontakt oss i dag!

Ta kontakt så ser vi på hvordan vi sammen kan forenkle hverdagen!