Hopp til innhold

7 viktige valg før du skal starte nettbutikk

Starte nettbutikk
headshot

Skrevet av André Giæver

13. mai 2021

Antatt lesetid: 10 min

Å starte nettbutikk kan være både spennende og skremmende. Du har en idé til produkter eller tjenester du ønsker å selge. Neste steg er å få det ut på nett. Men hvordan skal nettbutikken se ut? Hvilken leverandør av webhotell og betalingsløsninger skal du velge?

 

I planleggingen av å starte nettbutikk ser du raskt at spørsmålene begynner å komme. Du søker svar på Google og innser at de fleste spørsmål har mer enn ett svar og at alle mener å sitte på sannheten. Du sitter igjen med enda flere spørsmål enn du startet med. Men trenger det egentlig være så vanskelig?

 

Denne artikkelen har jeg skrevet for å gi deg som ønsker å starte nettbutikk en edru, informativ og objektiv kilde til informasjon. Ja, du vil finne linker til produkter og tjenester vi i Human Web tilbyr også, men kun som anbefaling der det er relevant.   Ok, så du har ideen klar. Du vet sånn omtrent hva du vil selge og du og er klar for å starte en nettbutikk. Hva nå?

 

 

 

Hvem er du, hva har du å tilby og til hvem?

For å sikre at du ikke går på tryne ved start er det smart å sjekke at du har alt på stell. Du starter tross alt en virksomhet. En god idé er ikke det samme som et godt produkt eller tjeneste. I tillegg til den gode ideen bør du ha et klart bilde av hvem du er som tilbyder og hvordan du positivt skiller deg fra konkurrerende tilbydere.

 

Dernest må du enkelt kunne forklare hva du tilbyr og hvordan det rettferdiggjør prisen. Sjekk hvordan konkurrentene dine formidler sine budskap og hvordan de priser seg. Ikke konkurrer på pris hvis du kan unngå det. Prøv heller å overgå dine konkurrenter på verdien du gir og enkelheten ved å velge deg som tilbyder.

 

Du bør også ha en formening om hvem dine potensielle kunder er. Dette setter tonen for tekst du skal skrive og hvordan du markedsfører deg. Dine produkter og tjenester er kun attraktive for mennesker som ser dem som relevante. For å lykkes må du klare å dekke et behov hos en tilstrekkelig stor og kjøpevillig gruppe mennesker eller bedrifter.

 

Se også: Selge på nett – 3 strategiske valg du må ta

 

Med disse problemstillingene ute av veien kan vi gå videre til det mer praktiske ved å starte nettbutikk. Her har du noen grunnleggende valg å ta. La oss gå gjennom disse nå.

 

 

Starte nettbutikk med Ferdigløsning eller skreddersøm?

Plattformen du velger når du skal starte nettbutikk er sannsynligvis det viktigste valget du gjør når du skal lansere ideen din på nett. Jeg vil nå forklare deg forskjellen på de ulike veiene du har å velge mellom.

 

Ferdigløsningen

Det finnes mange ferdigløsninger på markedet per i dag. Blant de mest kjente, internasjonale finner du Wix, SquareSpace, Shopify og Weebly. I Norge har vi i tillegg Mystore og 24Nettbutikk.

For enkelte kan dette være gode løsninger. Likevel er det viktig å være klar over begrensningene de har i forhold til fleksibilitet rundt design, funksjonalitet og integrasjon med andre systemer.

 

Skreddersøm

Når du skal starte nettbutikk og ønsker full kontroll over alle aspekter. Skreddersøm i denne sammenheng betyr ikke at du trenger å kode nettbutikken fra grunnen av. Det betyr at du eksemplevis bruker WordPress som fundament og legger til funksjoner og design etter behov. De fleste velger nettopp WordPress som plattform med WooCommerce som ehandelsløsning.

 

Hybriden – den gyllende middelvei

Hybrid må ikke sees på som et kompromiss, men heller en løsning der du kan starte nettbutikk med det beste fra to verdener. En løsning der mesteparten av jobben allerede er gjort, likt ferdigløsningen, og med mulighet for skreddersøm der det trengs.

 

Det finnes per i dag få fullverdige hybridløsninger på markedet. Derfor har vi i Human Web utviklet vår egen kalt Nettbutikkpakken. Pakken en satt sammen med WordPress og WooCommerce og inneholder alt du trenger for å starte nettbutikk basert på godt utprøvde maler du enkelt kan tilpasse.

 

Uansett hva du velger må du være forberedt på å sette deg inn i hvordan nettbutikken administreres. Mye tid og frustrasjon kan være spart om du investerer i et kurs i dette. Faller valget på WordPress bistår vi gjerne med slik opplæring. Velger du en nettbutikkpakke fra oss får du opplæringen gratis.

 

Se også: Lage nettbutikk: 3 valg av hyllevare eller skreddersøm

 

 

Betalingsløsning og betalingsmetoder

Hvilken betalingsløsning du bør starte nettbutikk med må sees i lys av hva du skal selge. Skal du selge fysiske varer, digitale produkter eller litt av begge? Skal du tilby abonnement? Dette er viktig å ta stilling til før du shopper løsning fordi alle betalingsløsninger har sine styrker og svakheter.

 

Her er en liste over de vanligste betalingsløsningene:

  • Stripe
  • PayPal
  • Bambora
  • Nets
  • Klarna
  • Collector

Her er ser du de vanligste betalingsmetodene:

  • Kortbetaling
  • Faktura
  • Vipps
  • Delbetaling
  • Betal ved henting/levering

 

Se også: 7 tips ved valg av betalingsløsning på nett

 

Skal du kun tilby kortbetaling vil jeg anbefale Stripe. Denne løsningen fungerer kjempefint sammen med salg av abonnement også.   Skal du i tillegg tilby faktura har du to valg. Håndtere fakturaordrer manuelt eller la betalingsløsningen ordne det for deg. Sistnevnte valg er tryggere ettersom du slipper å håndtere utsendelse, inkasso og tvister selv.

 

Ønsker du også å tilby Vipps og delbetaling må du velge en betalingsløsning med støtte for dette. Bambora støtter alle metoder her, i tillegg til å være enkel i bruk for både deg øg kjøper.

 

Som partner av Bambora bistår vi med å sette opp Bambora for WooCommerce gratis. Ta gjerne kontakt så hjelper vi deg!

 

 

Hosting og vedlikehold av nettbutikken

Velger du å gå for en av ferdigløsningene så er stort sett hosting og vedlikehold en del av pakken. Dette betyr at du slipper å ta stilling til noe som helst ettersom du ikke har noe valg. Du får det du får.

 

Ulempen er som oftest at det blir en begrensende faktor på et tidspunkt. Da kan jobben med å flytte innhold, kundedata og annet over til en bedre løsning bli komplisert og kostbart. Tenk deg derfor godt om!

 

Har du planer om å starte nettbutikk og la den vokse over tid bør du derfor gå for en løsning der du har mulighet til å bytte ut svake ledd etter hvert som du ekspanderer. Leverandører av hosting tilbyr gjerne en eller flere løsninger. Det vanligste er at du får webhotell med domene og epost.

 

Noen leverandører tilbyr i tillegg såkalt Managed Hosting. Dette innebærer at leverandøren, for en noe høyere pris, hjelper deg med det tekniske vedlikeholdet og oppdatering av nettsiden. Her er det viktig å sjekke hva man faktisk får og til hvilken pris. Enkelte leverandører begrenser også hva du får lov til å gjøre selv når de påtar seg dette ansvaret.

 

Vår løsning for dette kaller vi Hosting og vedlikehold av nettbutikk som er en komplett pakke uten begrensninger. Skal du starte nettbutikk vil denne spare deg mye tid og hodebry.

 

 

Markedsføring av nettbutikken

Har du hørt uttrykket «If we build it, they will come»? Vel, det stemmer ikke. Skal du starte nettbutikk, trenger du kunder (døh!), og disse kundene må både få vite at du eksisterer og hva du tilbyr.

Markedsføring altså, er nøkkelordet. En smart måte å nå ut til mange er å benytte Facebook Manageer og Google Ads.

 

Markedsføring er til gjengjeld ikke gratis. Derfor er det viktig at du følger med på budsjettet og gjør tiltak til å optimalisere konverteringen fra annonseklikk til kjøp. Etter hvert bør du ha som mål at markedsføringen skal betale seg selv. Det vil si at markedsføringen gir mer penger i kassen enn du bruker på annonsering.

 

Naturligvis kan du, og du bør, manuelt dele informasjon og tilbud fra nettbutikken din på ulike sosiale plattformer. Årsaken til at dette skjelden er tilstrekkelig er at det er veldig tidkrevende og antall mennesker du kan nå er veldig begrenset.

 

 

Gjør endringer basert på kunnskap

Etter hvert som flere og flere har vært innom nettbutikken din, sett seg rundt og kjøpt varer/tjenester av deg samler du inn data. Disse dataene er gull verdt for å luske ut hva som fungerer, hva som feiler og hvor det bør gjøres justeringer. Et godt utgangspunkt er å bruke Google Analytics slike analyser.

 

Å bruke innsikten som analysering av data gir deg til å gjøre kvalifiserte forbedringer kalles datadreven utvikling. Uten data baserer du alt på antagelser. Du har valgt å starte nettbutikk. Ikke sett deg bak rattet både full og med bind for øynene.

 

Andre lignende verktøy og tjenester her Hotjar, Google Optimize og Ubersuggest.

Hotjar tar opp små videosnutter av dine besøkende når de navigerer seg gjennom nettbutikken.

Google Optimize gir deg eksempelvis mulighet til å prøve ut ulike tekster og budskap opp mot hverandre for å se hva som skaper ønsket handling.

Ubersuggest sjekker og gir anbefalinger basert på hvor godt nettsiden dine er optimalisert for søk. I tillegg monitorerer den søkeord og hvordan nettbutikken din rangerer for disse.

 

 

Automatisering og outsourcing av prosesser

Still deg ALLTID spørsmålet; kan det automatiseres eller outsources? Å starte nettbutikk er krevende om du virkelig ønsker å lykkes. Du vil raskt erfare at tid er din mest dyrebare og knappe ressurs. Bruk derfor tiden smart og automatiser eller outsource alle prosesser du ikke er tvunget til å håndtere selv.

 

Mersalg via epost og sms er en god kandidat for automatisering. Du kan eksempelvis bruke ActiveCampaign til sende ut eposter og sms basert på hva brukerne gjør i nettbutikken, informere om tilbehør til produkter de allerede har kjøpt og mye, mye mer.

 

På sikt er det også smart å integrere alle ulike fagsystemer du bruker i tiknytning til nettbutikken. Jo flere ordrer, jo mer tid vil gå med til manuell håndtering av ulike prosesser. Derfor bør nettbutikken sende ordreinformasjon rett til regnskapsprogrammet ditt. Dersom du benytter en fraktpartner bør denne integreres.

 

 

Oppsummering og min anbefaling

Da var vi i mål! Som du ser er det mye å ta stilling til når du skal starte nettbutikk. Man kan lett bli overveldet, men det er viktig å poengtere at å starte nettbutikk ikke er vanskelig. Det er bare mer tidkrevende enn de fleste tar høyde for. Spesielt i starten.

Albert Einstein skal ha sagt at «Gjør ting enklest mulig, men ikke enklere enn det». Dette er en god regel når du skal starte nettbutikk også. Ikke velg en ferdigløsing bare fordi det virker enklest. Ikke velg Klarna som betalingsløsning bare fordi «alle andre» gjør det. Skal du lykkes må du være kritisk å ta valg basert på dine behov.

Ikke fall for oppsminkede løsninger som kaster ting gratis etter deg. Da er det gjerne for godt til å være sant.

 

Her får du mine konkrete anbefalinger etter å ha vært med på å starte nettbutikker for kunder i over 10 år. Årsaken til at de enkelte av anbefalingene nedenfor er  våre egne produkter og tjenester er fordi ingen andre hittil tilbyr lignende løsninger.

 

Nå håper jeg at du er enda mer inspirert til (og ikke skremt vekk fra) å starte nettbutikk og lansere ideen din. Har du spørsmål til denne artikkelen eller til hva Human Web kan hjelp deg med på veien så send oss en melding da vel!

Var dette til hjelp?



Få nyttige tips om å drive nettbutikk rett i innboksen!
Vi holder deg oppdatert på endringer og nyheter innen netthandel.


Legg igjen en kommentar





Ønsker du å vite mer?

Send oss en melding så ser vi på utfordringene vi kan hjelpe med.

0
    Handlekurven
    Handlekurven er tomReturn to Shop