Selge på nett – 3 strategiske valg du må ta

Skrevet av André Giæver
31. mai 2021
Enten du er ny eller veletablert i kunsten å selge på nett så er det viktig å ha en god strategi i bunn. Det er viktig å vite hvorfor du er i markedet, hva du har å tilby og til hvem.
Skremmende mange bedrifter har ikke tatt seg tiden til å definere seg selv, sine verdier, eller sitt formål utover profitt. Det er synd. Mange dårlige avgjørelser kunne vært unngå.
Så hvorfor er dette så viktig da? Hva gjør denne strategien for bedriften som skal selge på nett? På kort sikt, ingen verdens ting. Sett i et lenger perspektiv, kan det vise seg uvurderlig. La oss gå gjennom noen viktige strategiske vurderinger som du bør ha på plass når du skal selge på nett.
Denne artikkelen er frittstående, men også en fordypning av ett av temaene 7 viktige valg før du skal starte nettbutikk.
Hvem er du?
Eller rettere sagt, hvem vil du være? Helt uvilkårlig av hva du skal selge på nett, kan du definere et sett med verdier, interne spilleregler, du ønsker å leve etter som bedrift. Disse spillereglene er ufravikelige og skal vise til din integritet som bedrift.
Her er noen knagger du kan bruke for å jobbe deg frem til dine verdier:
- Ditt overordnede formål
- Bærekraftig drift
- Sosialt entreprenørskap
- Tankelederskap
- Fair play
Enten du jobber for deg selv eller har en bedrift med flere ansatt vil spillereglene gjøre to ting når du skal selge på nett.
1. De vil sette premissene for:
- Hva du tillater deg å gjøre
- hvordan du prioriterer
- hvordan du bemøter kunder
2. Det forteller dine kunder:
- Hvordan du skiller deg fra konkurrentene
- Hva de får utover rene produkter eller tjenester
- hvor vidt du er en aktør til å stole på
Som kjenner til fra personlig relasjoner er mennesker mer eller mindre emosjonelt attraktive. Det handler om «personkjemi». Vi mennesker er veldig vare for dette. Hvis personen vi står overfor resonerer med våre egne verdier skapes det en attraksjon og vi setter personen i et positivt lys.
I relasjonen mellom kjøper og selger, bedrift og kunde, er denne dynamikken like reell. Vi trenger ikke se lenger enn til hvordan selskapene Apple eller Virgin har klart å skape fans av sine kunder. Årsaken er ikke at de har bedre eller billigere produkter. De har en identitet som resonerer med kundene og som følgelig gjør produktene dere emosjonelt attraktive for kjøperen.
Anbefalte og relevante bøker om temaet er:
Start With Why av Simon Sinek
Hvem skal du selge til og hvordan?
Så vi har etablert at det er viktig å resonere med potensielle kunder for å skape en god relasjon, men hvem er kunden? Det skal vi se litt nærmere på nå. La oss fortsette analogien med Apple som selskap. Ikke tenk på Apple på den globale mastodonten den er per i dag. Tenk deg tilbake til 1976 da gründerne Steve Jobs og Steve Wozniak stiftet selskapet.
Microsoft som markedsleder på bedriftsmarked var nye æra i datahistorien på trappene. Personlige computere (PC) så ut til å bli det neste store og Apple ønsket å utfordre. Begge selskapene sto med utfordringen for hvordan de skulle stille seg attraktive for et privatmarked av kjøpere av personlige datamaskiner.
Microsoft gikk for å måle muskler på datakraft. Ukjente Apple, med et svakere og produkt, valgte heller å appellere til personlig identitet og særegenhet. Det skulle vise seg å fungere. Med fare for å tråkke noen på tærne så vil jeg påstå at hvis du per i dag kjøper en Mac så er det ikke fordi det er det beste produktet. Du kjøper den fordi den er det «rette» produktet for deg.
Anbefalte og relevante bøker om temaet er:
The Infinity Game av Simon Sinek
The 22 Immutable Laws Of Marketing av Al Ries
Hva skal du selge på nett?
Så kommer vi til hva du skal selge på nett. De fleste starter med dette punktet, men gir det mening?
Burde ikke rekkefølgen heller være å finne ut hvorfor du ønsker å selge på nett, som vi gikk gjennom i første delen av artikkelen? Definere formålet og finne nisjen der du komfortabelt kan operere i. Deretter finne ut hvem som resonerer med ditt formål og din verdier, som vi forsatte med?
I alle markeder og nisjer finnes det kunder. Mennesker som ønsker enkere og bedre løsninger på ting. Enten det er noe de savner en løsning på eller en irritasjon de har over noe som ikke fungerer. Det er her du skal lete produktideer. Starter du med produktet først kan det være en tung vei å overbefise kunden om at de trenger de du tilbyr.
Anbefalte og relevante bøker om temaet er:
Crushing it! av Gary Vaynerchuk
Kort oppsummering
Av alle de over 50.000 bedriftene som startes i Norge hvert år så er kun 10% av disse fortsatt i drift etter 5år. Min påstand er at mange nyetablerte bedriftseiere feiler i å se viktigheten i å skape en identitet rundt sin merkevare. Fokus blir liggende på profitt og kostnadsbesparelser fremfor kundetilfredshet og relevante løsninger.
Forhåpentligvis har denne gjennomgangen gitt deg et litt bredere perspektiv på hva det innebærer å selge på nett. Fremfor alt handler det om å møte kundens behov. Målsetningen bør være at profitt kommer som et resultat av gode kunderelasjoner og et relevant produkt fremfor et behov som er kunstig fremstilt.
I alle tilfeller, lykke til med prosjektet, ideen og salget!