Hopp til innhold

Lage nettbutikk: 3 valg av hyllevare eller skreddersøm

Lage nettbutikk
headshot

Skrevet av André Giæver

3. juni 2021

Antatt lesetid: 7 min

Skal du i gang med å lage nettbutikk? Da vil du spare deg seg for mye hodebry hvis du leser denne artikkelen først. Det er nemlig en del ikke så åpenbare fallgruver du bør være klar over. Ting som det er vanskelig å få ærlig svar på når du spør tilbyderne direkte rundt deres butikkløsninger for nettsalg.

 

Denne artikkelen er frittstående, men også en fordypning av ett av temaene i artikkelen 7 viktige valg før du skal starte nettbutikk.

 

Utfordringen er at enten du vurderer en plattformløsning som Wix, Shopify eller Mystore eller du kontakter et byrå for å lage nettbutikk så møte du på selgere. Selger gjør hva de fleste gode selgere gjør. De prøver å selge deg inn på deres løsning, uvilkårlig av om deres løsning faktisk er den beste løsningen for deg.

 

Jeg mener ikke at alle er skurker, men vil heller påstå at de fleste lar egen interesse styre. Derfor har jeg skrevet denne artikkelen for å prøve å gi et objektivt svar på fordelene og ulempene med de ulike løsningene. Selv ikke nettbutikkpakken vi selv selger vil være den beste løsningen for alle, selv om den er så nær vi har klart å lage den.

 

 

Konkretisér dine behov

Første steg av å lage nettbutikk er å se på hva den skal brukes til. Hva du skal selge i den og på hvilken måte. Skal du selge fysiske eller digitale produkter? Skal du selge som enkeltkjøp eller som abonnement. Er du ikke helt sikker på dette ennå bør du i det minste velge en løsning der du har fleksibiliteten til å velge senere. Det er veldig kjedelig (og dyrt!) og måtte bytte nettbutikkløsning bare fordi behovet i virksomheten endrer seg.

 

Anbefalt artikkel: Selge på nett – 3 strategiske valg du må ta

 

Neste steg du bør ta høyde for er hvilken funksjonalitet du trenger fra starten, og hva du forventer kan bli behov fremover. Fremst er det viktig å finne ut hva du er begrenset fra å gjøre i løsningen.

 

Eksempler på dette er funksjonalitet som:

  • tilpasninger av handlekurv å kasse
  • flere språk eller valutaer
  • spesielle designtilpasninger
  • nye betalingsløsninger
  • integrasjoner med andre fagsystem

 

 

Ferdigløsningene

Som nevnt har du i dag et bredt utvalg av ferdige plattformløsninger når du skal lage nettbutikk. Dette er hyllevareløsninger med varierende begrensninger for hva du kan styre og tilpasse. Ettersom nettbutikken din blir liggende på plattformens server så har du også begrenset kontroll over din egen informasjon som kan være viktig i forhold til behandling av spesielt sensitive opplysninger.

 

Eksempler på hva du stort sett får mulighet til:

  • velge et designtema
  • endre farger og fonter
  • legge til logo og annen bedriftsinformasjon
  • legge til produkter
  • legge til informasjonssider

 

Dersom du skal lage nettbutikk der du mener at mulighetene ovenfor er tilstrekkelig for all fremtid eller som en midlertidig løsning, kan en ferdigløsning være godt nok for deg. Du vil kunne lage nettbutikk med litt teknisk forståelse og med et begrenset budsjett. Men la oss nå se på hva du normalt sett ikke får i disse løsningen.

 

Eksempler på hva du normalt sett ikke får mulighet til:

  • skreddersy designet
  • velge andre fonter enn de som ligger tilgjengelig
  • tilpasse hva som vises i sidetopp og sidebunn på ulike sider
  • Endre funksjonalitet i handlekurv og kasse
  • velge fritt blant betalingsløsninger

 

Som du ser møter du raskt på begrensninger som kan bety at en ferdigløsning ikke er det beste for deg. Det kan fremstå som billig og bra ved første øyekast, men kan rask bli både dyrt og begrensende. Ok, så la oss se på hvordan alternativet måler seg.

 

 

Skreddersøm for full fleksibilitet

Som tittelen på dette avsnittet utrykker, skreddersom gir deg en fleksibilitet som ikke kan matches med noe. Med skreddersøm i denne konteksten mener jeg eksempelvis fri tilpasning av design og funksjonalitet av en nettbutikk i WordPress med WooCommerce som butikkløsning.

 

Dette er, og har lenge vært, den foretrukne løsningen for de fleste som skal lage nettbutikk. Utfordringen med en slik løsning er at du gjerne bør ha en litt over middels teknisk forståelse og godt med tid tålmodighet hvis du skal gjøre alt selv. Spesielt hvis du ikke kjenner til WordPress fra før.

 

Gjør-det-selv metoden

Det skal ofte ikke så mye til å få på plass det grunnleggende. Det viktigste er å velge et godt utviklet designtema (theme) slik at har et godt fundament å bygge videre på. Det blir likevel mye prøving å feiling knyttet knyttet til design og funksjonalitet.

 

Sjekk ut min Q&A-anbefaling for valg av designtema for WordPress og WooCommerce.

 

Du må regne med å møte på utfordinger underveis som krever at du får noen til å hjelpe deg. Det finnes eksempelvis mange Facebook grupper dedikert til dette der folk i samme situasjon som deg ofte kan hjelpe. Du kan også kjøpe noen timer av en utvikler hvis noe blir for overveldende eller for teknisk.

 

Når det er sagt så er det en mer fremtidsrettet vei å gå enn med enn med hvilken som helst ferdigløsning.

 

Byrå/freelancer metoden

Du kan naturligvis, hvis budsjettet ditt tillater det, la noen med kompetanse sette opp nettbutikken for deg. I mange tilfeller er dette en smart vei å gå. Du beskriver dine behov, du får nettbutikken bygget og lansert til forhåpentligvis avtalt deadline og pris. Du kan nå velge om du vil ta over roret og seile videre på egenhånd eller fortsette videreutviklingen med de som starte arbeidet.

 

En viktig tanke å ta med seg at uttrykk som «nøkkelferdig nettbutikk» ikke betyr at nettbutikken er vedlikeholdsfri. Det betyr bare at når du overtar nøklene, som til et hus, så skal alt være stell. Med den raske ta takten på endring av nettet vil nettbutikken trenge justeringer og oppdatering på månedlig basis. Derfor er det viktig at du budsjetterer for dette.

 

Her er det ferdig plattformløsningene gjør det enkelt for deg ved å gjøre disse justeringene og oppdateringene for deg. Du kan naturligvis i WordPress gjøre all oppdatering selv, men på eget ansvar. Da blir backup med mulighet for enkel gjenoppretning avgjørende.

 

Pakkeløsninger

Så finnes det en tredje vei å gå. Pakkeløsninger. Eksempelvis har vi i Human Web satt sammen en pakke, Nettbutikkpakken. Denne pakken, med WordPress og WooCommerce, har vi utviklet med tanke på å komme så nært opptil enkelheten av ferdigløsningene, men uten begrensningene beskrevet ovenfor. Med denne pakken slipper du å «lage nettbutikk». Nettbutikken er klar, i påvente av innhold, produkter og dine farger.

 

Du står fritt til å ta med deg nettbutikken til hvilken som helst hostingleverandør og la hvem som helst stå for utviklingen videre. Human Web har en hostingpakke også. Denne, Hosting & vedlikehold av nettbutikk, er optimalisert for drift av WordPress og WooCommerce og som inkuderer alt av teknisk vedlikehold også.

 

Jeg mener som nevnt ikke å påstå at våre pakkeløsninger er bedre enn enten ferdigløsningene eller ren skreddersøm, men det er er i det minste et alternativ verdt å utforske når du skal lage nettbutikk for fremtiden.

 

 

Kort oppsummering knyttet til å lage nettbutikk

Har du troen deg selv, hva du skal selge og på markedet du retter deg mot så bør du være villig til å satse. Dette innebærer å tørre å gjøre de investeringene som gir deg det beste forutsetningen for å faktisk lykkes. Å starte nettbutikk med null i budsjett er i beste fall en morsom utfordring. Det er ingen en god forretningsidé. Det er som kjent noe som heter å «spare seg til fant».

 

En annen günder-felle der er lett å gå i er å tro at det er best eller billigst å gjøre alt selv. Ingen kan være god på alt og ingenting er egentlig gratis. Å kaste terning med din kompetanse når du skal starte nettbutikk kan lett bli du undergang.

 

Uansett hva du lander på av løsning for å lage nettbutikk, bruk tiden du trenger på research for å kjenne deg sikker på at du ikke går inn i noe som vil deg i rumpa uten at du i det minste er klar over det.

 

Ta gjerne med kontakt med meg for en uforpliktende konsultasjon så skal jeg love deg en objektiv anbefaling basert på dine behov.

 

Lykke til når du skal lage nettbutikk – dette får du til!

 

 

 

Var dette til hjelp?



Få nyttige tips om å drive nettbutikk rett i innboksen!
Vi holder deg oppdatert på endringer og nyheter innen netthandel.


Legg igjen en kommentar





Ønsker du å vite mer?

Send oss en melding så ser vi på utfordringene vi kan hjelpe med.

0
    Handlekurven
    Handlekurven er tomReturn to Shop