Hopp til innhold

7 tips ved valg av betalingsløsning på nett

betalingsløsning
headshot

Skrevet av André Giæver

4. juni 2021

Skal du starte nettbutikk må du ha en betalingsløsning for dine produkter eller tjenester. Her har du mye å velge mellom. Hva som er best for deg er avhengig av hva du skal selge og på hvilken måte. I denne artikkelen vil jeg gå gjennom de ulike valgene og hva du bør vurdere før du velger.

 

[toc]

 

Viktigere enn hvilken betalingsløsning du ender opp med å velge er at den fremstår som smidig og enkel for kjøperen. Er den ikke det, mister du salg. Hvis den ikke virker trygg eller er forvirrende mister du salg. Hvis den er for treg… ja, da mister du også salg.

 

Før vi begynner vil jeg du tenker raskt over hva du skal selge og hvilke betalingsmetoder du ønsker å tilby dine kunder. Det er fremst dette som avgjør hva som bør bli ditt endelige valg av betalingsløsning.

 

 

Denne artikkelen er frittstående, men også en fordypning av ett av temaene i 7 viktige valg før du skal starte nettbutikk.

 


 

Ulike typer betalingsløsninger og betalingsmetoder

Nedenfor har jeg ramset opp de mest populære og betrodde betalingsløsningene for norske nettbutikker per i dag. Populær er ikke nødvendigvis det samme som bra, men det kommer vi nærmere inn på senere i artikkelen.

 

De fire største tilbyderne av en slik betalingsløsning er:

 

Så over til betalingsmetodene. Som nettbutikkeier vil du helst tilby alle betalingsmetoder som kan bringe inn salg. Her kan det være smart og se til sine konkurrenter. Som et minimum bør du matche hva som er vanlig for bransjen din. Dersom du i tillegg kan finne nye og enda enklere betalingsmetoder så bør teste ut og vurdere disse.

 

La oss nå se på hvilke muligheter anbefalinger fo betalingsmetoder basert på hva du skal selge.

 

 

Betalingsmetoder ved salg av fysiske produkter

Skal du selge retail, altså fysiske varer som klær og elektronikk, så anbefaler jeg at du ser etter en betalingsløsning som har følgende mulige betalingsmetoder:

  • Kortbetaling
  • Delbetaling
  • Utsatt betaling
  • Faktura
  • Vipps

 

At betalingsløsningen har mulighet for alle disse ulike valgene betyr ikke at du trenger å aktivere de i kassen for dine kunder, men at du har mulighet til det. Dette er med på å fremtidssikre nettbutikken din ved at du slipper å skifte betalingsløsning hvis du vil legge til eller fjerne betalingmetoder.

 

 

Betalingsmetoder ved salg av digitale produkter

Skal du selge digitale produkter anbefaler jeg at du ser etter en betalingsløsning som har følgende mulige betalingsmetoder:

  • Kortbetaling
  • Vipps
  • Faktura

 

Digitale produkter er produkter som enten gjøres tilgjenglige online eller som kan lastes ned umiddelbart etter bestilling. Jeg anbefaler derfor å begrense betalingsmetodene til de ovenfor. Det gir ingen mening å tilby delbetaling eller utsatt betaling for digitaleprodukter.

 

Eksempler på vanlige digitale produkter er:

  • Kurs
  • Booking
  • Billetter
  • Lisenser
  • Abonnement
  • Nedlastbare produkter

 

Dersom du bruker WooCommerce kan følgende oppsett være et alternativ til en betalingsløsning som inkluderer alle valgene i ett. Fordelen med dette vil være at du kan tilby betalingsmetoder basert på produkttype og kategori.

 

 

Spesielt ved salg av abonnement

Abonnement er repeterende bestillinger av samme produkt eller produkter med et gitt intervall. Dette betyr at betalingsløsningen må støtte slike gjentatte bestillinger der kunden ikke godkjenner hver enkelt bestilling.

 

De fleste betalingsløsninger støtter salg av abonnement på denne måten, men enkelte tilbydere krever av du ber spesielt at dette aktiveres i deres ende. Du kan nå også bruke Vipps som betalingsbetode for abonnement.

 

 

Spesielt  ved salg booking

Normalt sett når du booker på nett så gjennomføres en transakjon hvor kunden eventuelt kan få beløpet refundert i etterkant kunden avbestiller innen en gitt frist. For slike bestillinger anbefaler jeg følgende betalingsmetoder:

  • Kortbetaling
  • Vipps
  • Faktura

 

I andre tilfeller, eksempelvis bestilling av frisørtime, gjøres ingen transaksjon. Kunden betaler i den fysiske kassen i etterkant. Her vil bookingbestillingens ordre fungere som et fakturagrunnlag og ingen betalingsløsning er da nødvendig.

 

 

Valg av betalingsløsning

Ok, så nå har du fått litt å tenke på i forhold til betalingsmetoder og hvilke sammenhenger de best passer. Så er det store spørsmålet hvilken av betalingsløsningene du bør gå for. Sett at du flere ulike tilbydere har løsninger som dekker dine behov, her er noen kriterier å vurdere tilbyderne etter.

  • etableringskostnad og månedspris
  • transaksjonskostnad
  • oversiktlig kasseløsning
  • ordreadministrasjon
  • support

 

Tilbyderne av betalingsmetoder er ikke alltid like transparante rundt prisingen sin. For å snu litt på det så er det få som operere med etableringskostnad og månedspris lenger. Det er transaksjonskostnaden som varierer. Denne settes gjerne ved inngang av en avtale med tilbyderen og baseres på din forventede omsetning. Normalt sett er det en prosentvis sats, samt en fast kronesats per ransaksjon. Du kan forvente rundt 2,5% + 2kr.

 

 

Kort oppsummering for valg av betalingsløsning

Min korte, brutale anbefaling er som følger; skal du selge fysiske produkter og trenger hele settet med betalingsmetoder så hadde jeg valgt Bambora. De har etter min mening den ideelle blandingen av pris, administrasjon og en enkel kasseløsning. Her kan du også få Vipps integrert. Den er enkel å sette opp og jeg har aldri opplevd noe tull med denne løsningen. Et annet godt alternativ med lignende kvaliteter er Collector.

 

Hvis du kun ønsker kortbetaling, bør du velge Stripe. Enkere og mer stabil får du det ikke. Her har Paypal mye å lære! Ønsker du i tillegg Vipps kan du gå for deres frittstående løsning for nettbutikker.

 

Så hva med Nets og ikke minst Klarna? Vel, basert på min egen erfaring som utvikler av nettbutikker har disse tilbyderne totalt sett for mange svakheter. Fremst på supportsiden for butikkeieren og i sine systemer for administrasjon av ordrer. Mitt inntrykk er at deres populæritet har mer med merkevare enn kvalitet å gjøre.

 

 

Ta med deg innsikten og tankene du har gjort deg videre i ditt valg av betalingsløsning.

Lykke til med salget!

[helpful]

Få nyttige tips om å drive nettbutikk rett i innboksen!
Vi holder deg oppdatert på endringer og nyheter innen netthandel.


Legg igjen en kommentar





Ønsker du å vite mer?

Send oss en melding så ser vi på utfordringene vi kan hjelpe med.